זה קרה באחד מימי שישי, לפני מספר חודשים...

זה קרה באחד מימי שישי, לפני מספר חודשים. היא הגיעה לקליניקה שלי, לקוחה קבועה שנוהגת להגיע מדי שנה. הפעם היא נראתה עצובה ונטולת אנרגיה. אישה מבוגרת ובוכייה, אשר התאלמנה לפני שש שנים מבן זוגה, אם לבן ולבת. כשהבן התחתן ועזב את הבית, היחסים שלה עם הכלה עלו על שרטון, וכתוצאה מכך, התנתק ממנה הבן. חצי שנה היא כבר לא ראתה את הנכדים, ובפעם האחרונה כשכבר זכתה לראותם, אמרה לה נכדתה בת הארבע: “לכי מכאן! אני לא רוצה שתהיי בבית שלי!”
לבן שלה היא כבר קנתה שתי דירות, אבל הוא המשיך להתלונן שהיא לא מעניקה לו די.

על נכדיה שמרה תמיד, אך הבן שלה כפוי טובה, טען שהיא שמרה עליהם רק כדי שהיא תזכה לחוות את הנכדים למענה.

כך היא ישבה מולי, ממררת בבכי, היא רק רוצה שהם יבואו לבקר. כשהיא עזבה את הקליניקה, נכנסה לקוחה אחרת, בשנות השלושים לחייה, נטולת אנרגיה אף היא: “אימא שלי לא אוהבת אותי”, אמרה לי. “כל פעם שאני באה אליה, היא מתעצבנת שאני מגיעה רק כדי לאכול. כשאני מגיעה לבקר, היא לא מתייחסת אליי, ורק משוחחת בטלפון עם החברות שלה. במשך השבוע היא לא מחזירה לי טלפונים. אני אוהבת אותה כל כך ורוצה בקרבתה, אבל היא מתעלמת ממני באופן קבוע”.

בסוף היום ישבתי לי בקליניקה, רגע לפני מדיטציה שסגרה לי את השבוע, וחשבתי על הדברים ששמעתי.
עולם הפוך… אימא שמתחננת ליחס מהבן שלה, בחורה שמשוועת ליחס מאימא שלה.

בחיים אנחנו לא תמיד מעריכים את מה שיש לנו עד שלא גוזלים אותו מאתנו.
אנחנו מקבלים את ההורים שלנו, את בני הזוג שלנו, את הילדים שלנו – כמובן מאליו.
אנחנו מתייחסים היטב לבוס שלנו, ללקוחות שלנו, לקולגות שלנו, אבל את הכעס והעצבים נוציא על בני הזוג שלנו, על ההורים שלנו, על הילדים שלנו.
ומה צופן לו העתיד? שם עוד נגלה כי הילד נוהג כמונו בדיוק. הוא יתייחס למנהל שלו, אך לא להוריו. הוא ישקיע בקולגה זמן, אך לא בילדיו.
אנחנו מקור הדוגמה לילדים שלנו.

אי אפשר לבקש מילד לא לשקר, אבל לשקר שקרים לבנים בעצמנו מול עיניו.
אי אפשר לבקש מהילדים להיות סבלניים בכביש, אבל בעצמנו לעקוף מכוניות ולסנן קללה עסיסית לנהג אחר.
החיים שבריריים ומלאי דוגמאות אישיות.
עד שלא נולדה לי ילדה הנמצאת על הספקטרום האוטיסטי, היה לי ברור וטבעי שכל ילד אומר “אבא”, “אימא”. כיום דבר לא ברור לי מאליו.

זה הזמן של כל אחד מכם להוקיר תודה לאנשים היקרים שנמצאים בחייכם: להורים, לילדים, לנכדים, לחברים. אמרו להם כמה הם יקרים וחשובים לכם, העניקו להם חיבוק, זכרו כי הכול זמני, ואת הטוב צריך לאהוב ולהעריך.
בכל בוקר, בכל לילה, נקו את המחשבות והוקירו תודה על חמישה דברים שהתרחשו בחייכם.

את האישה המבוגרת והבוכייה לימדתי להשיג תשומת לב ואהבה מדברים ומאנשים אחרים: מאהבת גבר, מחוגים, מתחביבים מטופחים.

תקופה קצרה אחרי, היא שבה לספר לי שהבן שלה הבין את טעותו וחזר לאחות איתה את הקשר. ברגע שהיא הבינה שהיא ראויה, גם הערך שלה בעיניו ובעיני הסביבה בכלל, עלה. כיום היא בזוגיות, נוסעת, מטיילת, אוהבת את עצמה. יישמה בהחלט את הכלים שהענקתי לה במהלך הייעוץ.
הבחורה הצעירה שטענה שאימא שלה לא אוהבת אותה, עדיין לא שבה לפגישה נוספת, אבל אני משוכנע כי בזכות הכלים שלימדתי אותה לאחוז בהם, היא תתחזק ותהיה מאושרת יותר, כך שגם הקשר שלה עם האם, כך אני משוכנע, יהיה מושקע יותר ומספק יותר.

לעולם אל תוותרו על עצמכם